ورود

تکنولوژی

داستان مرکز خرید

زمان مطاله : 5 دقیقه

تم داستان: فناوری­های نوظهور

  زمانی که در یکی از مراکز خرید بزرگ در یکی از کشورهای همسایه به قصد خرید قدم می زدم و از پله های برقی تمیز و سرحال آن با لا و پایین می رفتم، با خودم فکر می کردم چطور می شود که این همه پله برقی و آسانسور بدون وقفه کار کنند و خرابی در کار نباشد. شاید برندشان عالی بود و یا سرویس کاران خوبی داشتند و یا فرهنگ استفاده از آنها موجب می شد شاهد این همه کیفیت و کارایی باشیم.

  در همین حال و هوا بودم که نگاهم به صفحات نمایش و دوربین های مداربسته در مرکز خرید افتاد . ظاهرا آنها هم 24 ساعته و بدون وقفه کار می­کردند. به هر طرف که نگاه می­کردم تجهیراتی را می­دیدم که باعث می­شد در مرکز خرید حس خوبی داشته باشم. جالب این که به نظر می­آمد همه این تجهیرات در یک هماهنگی معناداری با هم کار می­کردند و مرکز خریدی در نهایت زیبایی و مملو از فناوری را شاهد بودیم. کنجکاو بودم که بدانم چطور می­توان این همه اجزاء را در کنار هم  جمع کرد و یک تجربه عالی را برای مشتری رقم زد.

  از یکی از متصدیان آدرس دفتر مدیر مرکز خرید را سوال کردم و ازش خواستم مرا به  دفتر ایشان راهنمایی کند. ابتدا امتناع می کرد. اما وقتی اصرار مرا دید، ناچار با هم به دفتر مدیر مرکز خرید رفتیم. بر خلاف انتظارم، با  گرمی از من استقبال کرد و تعارف کرد که بنشینم. من هم بعد از تشکر از ایشان، دلیل درخواست ملاقاتم را به ایشان گفتم. در حالیکه حس غرور را میشد در چشمانش دید، کمی مکس کرد و با شور و هیجان شروع به تعریف کرد ... 

  او گفت؛ ما در طراحی مرکز خرید، از مشاورانی دعوت به همکاری کردیم، و از آنها خواستیم مرکزی مدرن برای ما طراحی کنند که مشتریان در آن حس خوشایندی داشته باشند و در تمام المانهای معماری، مدرن بودن را حس کنند.

  جلسات متعددی برگزار گردید، طرح های زیادی را با هم مرور کردیم و در نهایت به طرحی رسیدیم که نتیجه آن را شاهدیم.

 او به من گفت؛ شما جزو معدود افرادی هستید که به این موضوع علاقمندید. ما در مرکز زیرساخت مدرنی طراحی کردیم که بر پایه فناوری­های جدید پیاده سازی شده است. من که کنجکاو تر شده بودم از ایشان خواستم در مورد زیرساخت بیشتر برایم توضیح دهد و تازه متوجه شدم که چرا او از درخواست من شگفت زده شده است. زیرا افراد کمی به اهمیت موضوع زیرساخت توجه می­کنند.

  او ادامه داد؛ در تمام تجهیزات مهم مرکز خرید، از جمله پله­های برقی، حسگرهایی (Sensor) را قرار دادیم که می­تواند وضعیت قطعات حساس پله برقی را جمع آوری کرده و پردازش کند (Edge Computing) و سپس آنها را از طریق یک شبکه (Sensor Network) به یک مرکز داده­ای (Data Center) خارج از مرکز خرید ارسال و پردازش نماید (Cloud Computing) ، اما کار به همین جا ختم نمی­شود. بعد از ارسال داده ها به مرکز داده، با کمک هوش مصنوعی (AI) داده­ها پردازش و با کمک الگوریتم­های ریاضی و الگوهای از قبل تعریف شده، وضعیت دستگاه را تشخیص می­دهد در حالت­هایی هم که الگوی شناخته شده­ای را تشخیص ندهد با کمک یادگیری ماشینی (Machine Learning)، می­تواند الگوها را شناسایی و هوشمندتر شود. این زیرساخت برای تمام تجهیزات از جمله: آسانسورها، پله­های برقی، صفحات نمایش، دوربین­های مداربسته، ماشین­های قهوه­ساز، تجهیزات برودتی، هواسازها و ... پیاده سازی شده است. که حجم زیادی داده تولید می­کند (Big data) که باید بلادرنگ پردازش شوند.

 سیستم پیاده سازی شده، به محض تشخیص خرابی هر قطعه­ای­ در دستگاهها، پیامی را به نزدیکترین تعمیرکار ارسال می­کند و جالب اینکه پیام ارسالی صوتی بوده و شامل سوابق تعمیراتی دستگاه، شناسنامه دستگاه و میزان خرابی و ... می­باشد. و حتی تعمیرکار را  در مورد نحوه تعمیر دستگاه راهنمایی می­کند. بدین ترتیب هیچگاه در مرکز خرید شاهد دستگاه خرابی نخواهیم بود و مشتریان بدون اطلاع از این همه پیچیدگی ازگردش و خرید در مرکز لذت می­برند (Customer Journey) و زمان بیشتری را در مرکز خرید سپری کرده و بارها و بارها به مرکز ما مراجعه می­کنند. بدین ترتیب ارتباط بین ما و مشتریانمان به یک ارتباط دو سویه تبدیل شده و آنها به شرکای تجاری ما تبدیل می­شوند و این دوستی مدتهای زیادی طول می­کشد (CLV)

 او گفت؛ حتی رفتار مشتریان در مرکز خرید ردیابی و تحلیل می­شود و در آینده براساس رفتار آنها، چیدمان قفسه­ها تغییر می­کند. بدین ترتیب در حالیکه پاسخگوی تعداد انبوهی از مشتریان هستیم، برای هر مشتری تجربه منحصر بفردی را رقم می­زنیم (Mass Customization).

  در تمام مدتی که مدیر مرکز برایم در مورد فناوری­های متعدد و این همه انسجام توضیح می­داد، به این فکر می­کردم که آیا بدون داشتن استراتژی و رهبری هوشمندانه، می­توان به این شکل فناوری­ها را به خدمت گرفت؟! و اینکه عنصر حیاتی در این سیستم چیزی نیست جز، داده­ها (Data)

  این همه نبوغ و خلاقیت رخ نمی­دهد مگر اینکه از زاویه دیگری به پدیده­ها بنگریم. و تحول بر پایه دیچیتال را صرفا یک پدیده­ی فناوری تصور نکنیم و مرکز خرید هوشمندی بنا کنیم مبتنی بر داده­ و خرد ورزی رهبران آن.


راوی داستان: احمدرضا خسروی