ورود

به عمل کار برآید، به سخندانی نیست
​​​​​​​​​​آخرین حلقه در زنجیره ای تحول دیجیتال، بعد از ارزیابی آمادگی، توانمند سازی و ترسیم چشم انداز،  پیاده سازی برنامه ها، به کمک نیروهای توانمند داخلی و بیرونی (Open Innovation) می باشد. پیوستن به اکوسیستم تحول دیجیتال، به شما کمک می کند از ظرفیت بالای عوامل اکوسیستم بهره مند شده و بر محدودیت های منابع و دانش داخلی فائق آیید.

برای متحول کردن سازمان به کمک فناوری های نوین عصر دیجیتال، باید در سه حوزه زیر توانمند شویم:​
1- دانش کسب و کار (Business Knowledge)
2- دانش راه حل (Solution Knowledge)
3- دانش فنی (Technology Knowledge)

ما در مرکز تحول دیجیتال به شما کمک می کنیم در هر سه حوزه به قابلیت های بالایی دست یافته و سازمان خود را در مسیر تعالی هدایت کنید. برای تحقق این مهم لازم است سازمان ها علاوه بر کسب مهارت در بکارگیری فناوری ها، در زمینه برنامه ریزی، تدوین استراتژی و پیمودن مسیر تعالی، اقداماتی انجام دهند. مرکز تحول دیجیتال در سازمان مدیریت صنعتی​ در هر دو حوزه با کمک اکوسیستم نوآور خود، می تواند به کسب و کار شما کمک نماید.
 
​​​- تحلیل کسب و کار و ارائه راهکارهای نوین
  فائق آمدن بر مشکلات کسب و کارها و فراهم آوردن زمینه  بهره برداری از فرصت ها برای ایشان، با شناسایی نیازمندی ها (requirements elicitation) آغاز می شود. بنابراین وظیفه مهم یک تحلیلگر کسب و کار در ابتدا، شناخت نیازهای کسب و کار می باشد تا براساس آنها بتواند مناسبترین راهکار را پیش پای آنها قرار دهد.
  مرکز تحول دیجیتال در سازمان مدیریت صنعتی، برای پیاده  سازی راهکارها، در ابتدا اقدام به تحلیل و شناخت کسب و کار با کمک فناوری های نوین عصر دیجیتال می نماید. یکی از بهترین فناوری ها برای این امر، استفاده از داده های سازمانی است.​


​​
​​
- تدوین استراتژی تحول
پس از تحلیل کسب و کار و تعیین مقصد مطلوب، نوبت به تدوین راهبردها برای نیل به اهداف کلان سازمان می رسد. استراتژی  ترکیبی از عناصر زیر است:
1- برنامه 2- الگو 3- نگاه مشتری 4- جایگاه در بازار و 5- هوشمندی می باشد. تدوین استراتژی مناسب ما را به هدف رسانده و وجه تمایز ما از مشتری می باشد. به عبارتی خاستگاه استراتژی، برتری جویی نسبت به مشتریان است.
مرکز تحول دیجیتال در سازمان مدیریت صنعتی به شما کمک میکند با تدوین استراتژی مناسب، برای خود مزیت رقابتی ایجاد کرده و با تکیه بر آن، از رقبا پیشی بگیرید.
- ترسیم نقشه راه تحول دیجیتال (DX Roadmap)
  داشتن چشم انداز و راهبرد به تنهایی کافی نیست، ترسیم نقشه راه تحول برای تحقق استراتژی و اجرایی پذیر کردن آن، نقش حیاتی دارد. ما به شما کمک می کنیم، قدم به قدم در مسیر تحول به پیش رفته و درمسیری که پیچیده (complex)، مبهم (ambiguity​)، ناپایدار (volatile​) و غیر قطعی است (uncertain) با انعطاف پذیری و چابکی به جلو حرکت کنید. 

از بازخوردها (Feed-Back) درس گرفته و اقدام به اصلاح (Feed-Forward) مسیرنمایید.

​​

​​
- تحلیل داده و هوش تجاری (BI)​
 مناسبترین تشبیه برای داده های خام ، نفت خام است. همانطور که نفت خام بعنوان منبع مهم انرژی، نیازمند پالایش و فراوری است، داده های خام نیز باید در یک فرایند یکپارچه به اطلاعات، دانش و در نهایت بصیرت سازمانی تبدیل شوند.
این فرایند از شناخت کسب و کار، تدوین استراتژی، استخراج شاخص های کلیدی (KPI) و سپس تحلیل داده های براساس شاخص ها تشکیل می شود.
برای رسیدن به هوشمندی مبتنی بر داده، بعد از تدوین شاخص ها لازم است فرایند های هوش تجاری (BI) به ترتیب زیر انجام می شود:
​1- شناسایی منابع داده ای (Data Source)
2- استخراج داده ها (Extract)
3- اصلاح داده ها (Transform)
4- بارگذاری داده ها در یک انباره داده (Load) و ساختن Data Lake یا Data Warehouse
5- تحلیل و گزارش گیری (Analysis)
6- داده کاوی (Data Mining)
- اینترنت اشیاء (IoT)
شاید به جرعت بتوان گفت اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) یکی از مهمترین فناوری هایی بود که مرزهای بین دنیایی سایبری و فیزیکی را برداشت و انقلاب صنعتی 4 را پدید آورد. انقلاب صنعتی بر سه پایه فیزیکال، دیجیتال و علوم زیستی استوار است به عبارتی تلفیق این سه حوزه است که منجر به تحول در صنعت شد و آقای کلاس شواب در مجمع جهانی اقتصاد در سال 2012 از آن با نام انقلاب صنعتی 4 یاد کرد.
اشیاء هوشمند، شهرهای هوشمند و هر عنصری که بتوان داده های مفید تولید کرده و قادر باشد به شبکه جهانی اینترنت متصل شود، جزئی از اکوسیستم IoT خواهد بود.
این اکوسیستم شامل المان های زیر می باشد:
1- اشیاء هوشمند (Sensor , Actuator)
2-  شبکه سنسورها (Sensor Network)
3- شبکه اینترنت
4- بستر ابری (Cloud Computing)
5- پلتفرم (شامل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین)







​- هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی یا هوش ماشینی (Artificial Intelligence) به توانمندی مغز افزاری که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمندانه انسانی از جمله ؛ درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای فکری و شیوه‌های استدلالی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. 
یک نمونه جالب از هوش مصنوعی در ابر کامپیوتر واتسون (Watson) شرکت IBM است که یکی از پلتفرم های پیشرفته در اکوسیستم اینترنت اشیاء (IoT) است.
کارهایی را که انسان قادر به انجام آنها نیست می توان توسط هوش مصنوعی انجام داد.
تحلیل داده های کلان (Big Data) پاسخ سریع به پدیده ها و تصمیم گیری بلادرنگ از ویژگی های هوش مصنوعی است.​
- بلاک چین (Block Chain​)
شاید بسیاری بلاک چین را با ارزهای رمزشده (Crypto Currency) اشتباه می گیرند. اما بلاکچین زیرساختی برای توسعه ارزهای رمز شده می باشد و نه تمام آن. کاربردهای بسیاری می توان برای آن متصور شد به شرط آنکه بدانیم کارکرد آن چیست.
تمام کارشناسان حوزه مالی با مفهوم دفتر روزنامه و دفتر کل (General Ledger) آشنایی دارند. بلاک چین در واقع ، مانند یک دفتر کل توزیع شده کار می کند ، بطوریکه هر شرکت کننده در بلاک چین ​یک نسخه از آن را در اختیار دارد.
بطور مثال، هر بار که دو شرکت کننده در بلاک چین پولی را مبادله می کنند دفترچه کل بر روی تمام ایستگاههای کاری اعضای بلاک چین به روز می شود.
یکی از ویژگی مهم بلاک چین خدشه ناپذیر بودن آن است. این مهم از طریق الگوریتم های رمز نگاری Hash  انجام می شود. بطوریکه اگر در محتوای دفتر کل تغییری حاصل شود، تمامیت (Integrity) آن  ​مختل شده و کل بلاک چین نامعتبر می شود.
ویژگی دوم این است که کنترل نیز توزیع شده بوده و هیج نهاد مرکزی بر روی آن نظارت ندارد. بلکه نظارت توسط تمام اعضای شرکت کننده در بلاک چین انجام می شود.​​


​​​





- کلان داده ها (Big Data)​​
امروزه بیش از هر زمان دیگری از داده ها سخن بر سر زبان هاست. دنیای امروز مملو از پدیده هایی است که در حال تواید​ داده ها هستند. داده هایی که با ارزشند (Valuable)، متنوع هستند (Variaty)، باید تصحیح شوند (veracity​) و باید سریع پردازش (velocity) شوند (velocity​). این یک تعریف از کلان داده هاست.
فناوری اسپارک که خود یک اکوسیستم است می تواند با سرعت بالا داده های زیادی را بدون وقفه و در حافظه پردازش نماید.
همچنین دارای توابعی  برای یادگیری ماشین است و پردازش و تحلیل داده های گراف را با سرعت انجام می دهد. اسپارک از زبان ههای برنامه نویسی پایتون، R، جاوا، Scala و SQL پشتیبانی می کند.
هادوپ نیز یکی دیگر از بازیگران مهم عرصه کلان داده هاست. و برای پردازش داده های کلان توزیع شده کاربرد دارد.
اینها بخشی از فناوری ها و چارچوب های حوزه کلان داده ها هستند. که مرکز تحول دیجیتال با کمک همکاران متخصص خود در اکوسیستم تحول دیجیتال، به تناسب نیاز مشتری و راهکارهای پیشنهادی مرکز، از آنها استفاده می کند.
مدیریت تغییر و تحول (Change Management)
هر تغییر و تحولی با مقاومت روبروست، اینرسی حاکم بر اجزاء سیستم مانع حرکت و پیشرفت سیستم می شود. شاید تصور کنیم که سازمان های امروزی، یک سیستم اجتماعی هستند اما با توجه به سطح بلوغ سازمان ها، می توان گفت بسیاری از سازمان ها همچنان مانند یک سیستم مکانیکی عمل می کنند و بهترین وضعیت خود را در وضع موجود می بینند و هراسان از تغییرند.
ویژگی رهبران موفق فاوق آمدن بر این اینرسی (Momentum) است. یک رهبر علاوه بر آنکه باید بر اینرسی خود غلبه کند، باید دیگران را نیز به حرکت وا دارد.
زمانی تغییر در سازمان میسر است که ابتدا فرهنگ حاکم بر سازمان را مبتنی بر تغییر و تحول بنا کنیم. باید کارکنان بدانند که در هر تغییری منافعی نهفته است که بخشی از آن عائد او خواهد شد. این کلید موفقیت در طرح های تحول سازمانی است.
ما در مرکز تحول دیجیتال به اهمیت این امر واقفیم و با روش ها و ابزارهایی تغییرات سازمانی را مدیریت (OCM) می کنیم.


​​
یکی از تخصص های مرکز تحول دیجیتال، مدیریت طرح ها و پروژه های تحول سازمانی با متدولوژی چابک (Agile​) می باشد. ما تضمین خواهیم کرد، پروژه ها با سه ویژگی زیر به انجام برسند:
1- On-Time
2- On-Budjet
3- Within-Scope​​
​- مدیریت پروژه (Project Management)
 در مسیر تحول سازمانی تعدادی طرح و پروژه تعریف می شود که باید به درستی مدیریت شوند. با توجه به محدودیت منابع سازمان، باید سبد پروژه ها نیز به خوبی مدیریت شده و بین منابع محدود و خواسته نا محدود توازنی برقرار کرد. اولویت به پروژه هایی داده می شود که دستاوردهای بیشتری را برای سازمان دارند.
بین تمام محدودیت های پروژه نیز باید توازن برقرار نمود. بطوریکه یک پروژه در زمان مشخص با بودجه مشخص و محدوده مشخص به پایان رسیده و محصول پروژه در راستای سیاستها و راهبردهای سازمان تولید شود.
همانطور که در زیر مشاهده می کنید، زنجیره استراتژی سازمان از چشم انداز شروع شده و به اقدامات (Initiatives) ختم می شود.
اقدامات مجموعه ای از طرح ها(Program)، پروژه ها و فعالیت ها (Task) هستند. که باید به درستی مدیریت شوند:
                                      Vision - Mission - Golas - Strategy - Objective - Initiatives