ورود

حاکمیت
​​​​​​​
​​​- حاکمیت یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در ​​​فرایند تحول صنعت و بهبود فضای​ کسب و کار ​و در نتیجه، افزایش تولید می باشد. از طرفی دیجیتال یکی از مهمترین ابزارهای تحول در حاکمیت است که باعث شفافیت، توزیع عادلانه اطلاعات و مانع بزرگی بر سر راه ایجاد رانت خواهد بود. بنابراین در صورتیکه حاکمیت​ بتواند استراتژی مناسبی جهت بهره مندی از ظرفیت های فناوری های دیجیتال در سطح کلان اتخاذ نموده و آنها را در یک مسیر صحیح راهبری نماید و نوع نگرش خود را در موضوعات استراتژیک ، تغییر دهد، قطعا می تواند تحول شگرفی در صنعت ایجاد نماید​​
 

از طرفی باید بدانیم؛ تحول دیجیتال بیش از آنکه موضوعی تکنولوژیک باشد، بر عناصری مانند؛ رهبری، استراتژی و تغییر نگرش تمرکز دارد.

تحول دیجیتال می تواند در 5 حوزه رخ دهد:
1- مشتری (شهروند)​
2- رقابت (شفاف و سالم با رفع انحصار طلبی)
3- داده (Data)
4- نوآوری (Innovation)
5- ارزش (Values)
​​

​دولت موظف است، نگرش خود را در ایجاد ارزش برای شهروندان به وسیله جمع آوری، پالایش و تحلیل  داده های کلان (Big Data) و ایجاد فضای رقابتی سالم در سایه نوآوری، تغییر دهد. نتیجه این تغییر نگرش، عدالت و رفاه اجتماعی خواهد بود
 
 
 

​- کشورهای پیشرفته  و در حال ت​وسعه، به خوبی به اهمیت و ضرورت دیجیتالی شدن صنعت پی برده و در همین راستا سرمایه گذاری های عظیمی را انجام داده اند. یکی از اقدامات ارزشمند این کشورها، ایجاد مراکز تحول دیجیتال و یا مراکز تعالی دیجیتال (Digital Excellence Center) می باشد.

- نمونه ای از ​سیاستگذاری دولتها در این حوزه به شرح زیر است:

کشو​ر

​​متولی

​عنوا​​ن سند

​​

​سال

مالزی
​وزارت علوم، فناوری و نوآوری
وزارت بازرگانی و صنایع 
Malaysia 2050 smart communities 2017

​برزیل

​کنفدراسیون ملی صنعت برزیل Industry 4.0: a new challenge for Brazilian industry 2016
​تر​کیه​TUBITAK و TUSIAD (موسسه صنعت و کسب‌وکار ترکیه) با همکاری BCG 2016

آلمان

وزارتخانه های: آموزش و تحقیقات امور اقتصادی و انرژیHigh-Tech strategy action plan​​2012

​آمریکا

کنسرسیوم اینترنتی صنعتی
(IIC) و موسسه ی ملی استانداردها و تکنولوژی
(NIST)
این کنسرسیوم برای راه‌اندازی پلت‌فرم industry4.0 در سال 2014 با مشارکت سیسکو، جنرال الکتریک،آی‌بی‌ام،اینتل و شرکت AT&T(بزرگترین شرکت مخابرات امریکا)، ایجاد شد.2014

​چین

وزارت صنعت و فناوری اطلاعاتMade in china 20252015
انگلستان​ وزارت کسب‌وکار، انرژی و استراتژی صنعتی با همکاری KPMG strategy for the age of Industry 4.0​2017
ژاپن موسسه علوم و فناوری ژاپن Future Services & Societal Systems in Society5.0 0​​2016
​​هند وزارت بازرگانی و صنعت-دپارتمان سیاستگذاری و ارتقای صنایعسند بالادستی، در حوزه توسعه زیرساخت‌های تولیدی همسو با Industry4.0‌.​2014
​- با توجه به اطلاعات بالا، نتیجه می گیریم؛ حاکمیت چه در سطح کلان (دولت) و چه در سطح خرد (بنگاه) نقش بسزایی در تحولات مبتنی بر فناوری های عصر دیجیتال ایفا می کنند. 
- مرکز تحول دیجیتال در سازمان مدیریت صنعتی با تکیه بر دانش انباشته خود که در مدت بیش از نیم قرن کسب کرده و ظرفیت بی بدیل اکوسیستمی از نخبگ​ان و نوآوران، آمادگی دارد، در شکل دهی به ساختار، حاکمیت و محتوای کسب و کارها در سطح حاکمیت خدمات منحصر بفردی ارائه نماید.